‘Our strategy is very horizontal . We’re trying to build a social layer for everything.1‘ Vrij vertaald: ‘Onze strategie is erg horizontaal georiënteerd. We proberen voor alles een sociale laag te bouwen.’
Deze quote is van Mark Zuckerberg, (mede)oprichter van Facebook. Hoewel het ook een omschrijving van de kerk zou kunnen zijn, wanneer deze de eerste liefde heeft verlaten.
In Romeinen 1 zien we wat de tragische gevolgen zijn van wanneer een volk niet God de eer geeft, en dankbaar is. Of om het nog erger te maken: het schepsel vereert boven de Schepper.
Om het schepsel te vereren boven de Schepper hoef je als kerk overigens niet per sé halsbrekende toeren uit te halen, zoals kilo’s wierook branden voor de klimaatgoden, een liederlijk leven leiden of te hoereren. Dat kan al veel eenvoudiger.
Horizontale oriëntatie
Eén van de kenmerken…
…van het verlaten van de eerste liefde is dat de kerk zich bevindt in vraagstukken en problemen waarbij de horizontale strategie bepalend is: Het welzijn van de mens is belangrijker geworden dan het welzijn en de eer van God.
Er wordt geleden en gestreden voor de integriteit van de mens en diens belang, of voor kerk(elijk beleid) als instituut/organisatie. Zowel op individueel als gezamenlijk niveau. Terwijl er nauwelijks een traan gelaten wordt (menselijke ijver daargelaten) om het welzijn van Gods eer. Waarheid is vaak niet veel meer dan een politiek concept, in plaats van een Persoon.
Het ‘Hoe lief heb ik Uw wet’ (Ps. 119) maakt plaats voor door menselijke ijver gedreven discussies over ‘Wat zegt de bijbel?’. Discussies die ook weer een horizontaal doel dienen: Kunnen zeggen dat we het goede doen volgens de bijbel (zelfrechtvaardiging), in plaats van het liefhebben van Christus (aanbidding) en zodoende diens geboden (het rechtvaardigen van God) bewaren. Er wordt gebruik gemaakt van dezelfde terminologie, maar tussen vlees en Geest zit een onoverbrugbare kloof. Het mag dan hetzelfde klinken, het verschil is levensgroot.
Een ander kenmerk…
…is de aanwezigheid van entertainment. Leonard Ravenhill (1907-1994) zei al: ‘Entertainment is het substituut van de duivel voor de vreugde. Hoe meer vreugde je hebt in God, des te minder behoefte je aan entertainment hebt’2.
Prediker leert ons dat we moeten genieten van het goede onder de zon. Maar als we de eerste liefde verlaten, gaat ook de vreugde in de Here weg, en halen we steeds meer voldoening uit horizontale zaken. Het gaat dan niet alleen over plat of werelds vermaak, maar ook zaken die op zichzelf goed zijn, kunnen een afgod worden. Een bediening in de kerk bijvoorbeeld.
Dat is Goed aanbidden in plaats van God. Eén letter maakt een eeuwigheid verschil!
Verticale oriëntatie
De oplossing voor deze dingen ligt niet in programma’s of interventies. Er is namelijk maar 1 eerste, groot gebod, dat overigens niet horizontaal, maar verticaal georiënteerd is. En dus ook maar 1 oplossing voor al deze vleselijke, horizontale situaties:
Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dit is het eerste en het grote gebod.3
We spreken vaak over liefde van God. Voor onszelf, de wereld, de schepping. Maar hoe zit het met onze liefde voor God? Is die al tot volmaaktheid gekomen zoals in Efeze 1:4? Die van mij nog niet. Dat mag duidelijk zijn.
Ik houd hier overigens geen pleidooi voor beter je best doen, en al helemaal niet voor menselijke ijver. Sta maar eens stil bij de gemeente te Efeze uit Openbaringen 2. Had je de aanklacht over de eerste liefde niet gekend, dan zou je wellicht een prachtige gemeente hebben gezien. Zijn Naam niet verloochend, Zijn Woord bewaard. Inspanning, volharding, niet moe geworden. Slechte mensen niet kunnen verdragen, valse apostelen ontmaskerd. Prachtig toch? Strikje erom en klaar.
Nee, nee, nee!
Zij hadden de eerste liefde verlaten. En alle goede dingen ten spijt: Dit is niet iets wat hen zomaar even overkwam. Ik heb het al vaker benadrukt, en blijf het doen: De eerste liefde raak je niet kwijt, die verlaat je! Het is geen kwestie van zoeken, maar van bekeren! Geen zaak van menselijke ijver, maar van Goddelijke voorzienigheid.
Kan God Zijn liefde nog in ons hart kwijt? Want alleen die Goddelijke liefde stelt ons in staat Hem te kennen en lief te hebben. En dat is ook het doel van God van voor de grondlegging der wereld, zoals tegen de Efeziërs was gezegd:
omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde4
Christus liefhebben zoals de Vader Hem liefheeft. En de Vader liefhebben zoals Christus Hem liefheeft. Door dezelfde Geest.
Wanneer deze liefde in ons hart is, niet door menselijke ijver maar door de gave van God, en we liefde niet meer als vrijblijvend gaan zien maar als gebod: U zult de Heere… en Wie Jezus niet liefheeft die zij vervloekt (Paulus in 1 Korinthe 16), gaan de poorten van gerechtigheid open. Christus verheerlijkt in ons leven, is een onuitputtelijke bron van vreugde. Oneindig veel meer dan wanneer al onze aardse wensen zouden zijn vervuld.
Dwang wordt drang
Vrijblijvendheid wordt vrijmoedigheid
‘Mijn bediening’ wordt: Zijn wil op aarde geschiede.
‘Wie ben ik/ mag ik zijn’ wordt: overeenkomstig mijn reikhalzend verlangen en hoop dat ik in geen enkel opzicht beschaamd zal worden, maar dat in alle vrijmoedigheid, zoals altijd, Christus ook nu grootgemaakt zal worden in mijn lichaam, of het nu door het leven is of door de dood 5.
De kerk is niet intern verscheurd, maar als de bruid die verlangt naar de komst van Christus.
Om toch een beetje horizontaal af te sluiten: Je moet je naaste liefhebben als jezelf. Maar dat kan alleen wanneer je van jezelf hebt leren houden God liefhebt met heel je hart, ziel, verstand en kracht. De eerste liefde is gericht op de verheerlijking van Christus in ons lichaam.
Ik wens jou zegen en vrede van God toe! En bovenal wens ik God alle liefde die Hem toekomt!
Heb je een verzoek of wens voor een bepaald onderwerp, voor een van de volgende blogs? Laat het weten via ons contactformulier.